Wat wordt er over ons gezegd?

Scholtensign in de
Media

Scholtensign in uitgave 4 van SignPro Benelux

SignPro Benelux, marktleider in sign nieuws. SignPro is het toonaangevende vakblad voor de sign industrie in de Benelux.

Bekijk het artikel in SignPro Benelux of lees de tekstversie van het artikel hieronder

Scholtensign is breed georiënteerd

Al doende leert men

Tekst: Loet van Bergen

Het spreekwoord in de titel van dit artikel is 100% van toepassing op Dirk Scholten van Scholtensign in Nijmegen. Eigenlijk wilde hij na zijn automotive opleiding aan de IVA in Driebergen de autobranche in. Maar het liep anders. Via via kwam hij in de signbranche terecht.

Na kort in loondienst te hebben gewerkt bij Keizer Reclame in Lent, waar hij de eerste kneepjes van het vak leerde, besloot Scholten in 2005 voor zichzelf te beginnen. “Met nog geringe kennis van het vak en het ondernemen was het een flinke uitdaging”, weet hij nog. “Met doorzetten heb ik het vak onder de knie gekregen.” Uiteindelijk bleek dit de perfecte basis. In het begin heb ik alles zelf gedaan en ben dan ook bedreven in elk onderdeel binnen ons bedrijf, wat nu ten goede komt aan de dagelijkse bedrijfsvoering.” In 2008 is broer Kasper, na zijn opleiding aan de IVA, bij Scholtensign betrokken.

Visuele communicatie

Anno 2018 is Scholtensign uitgegroeid tot een allround signbedrijf met 5 medewerkers. De twee broers leiden samen het bedrijf. “Waarbij Kasper verantwoordelijk is voor de planning, financiën en deels relatiebeheer en ik in feite het manusje van alles ben en betrokken ben bij onder meer de sales, offertetrajecten, productie, concept en ontwerp enz.” Autoreclame waar het bedrijf ooit mee is begonnen, is nog steeds een belangrijke pijler van het bedrijf. De focus is echter uitgebreid naar maatwerk in visuele communicatie, vanaf concept en vormgeving tot productie en montage. “Op grafisch gebied groeien we sterk”, zegt Scholten. “Ontwikkelingen van branding, logo’s en huisstijlen, alle soorten drukwerk en advies op dit vlak. We kennen immers de huisstijl en wensen van onze relaties als geen ander. Het grootste gedeelte van de signing produceren we in eigen huis. In het bijzonder de producten waar kwaliteit een belangrijk onderdeel is, houden we in eigen beheer. Hiervoor hebben we een up to date productiecapaciteit dat eerder gericht is op kwaliteit in plaats van kwantiteit.” Hij ziet wel een verschuiving in de markt naar meer (internationale) inkoop van diverse redelijk standaard producten, vooral in grote oplagen. “Het is vandaag de dag niet interessant deze producten, prijstechnisch gezien, zelf te maken. Op deze manier kunnen we gunstige totaaloplossingen voor bedrijven bieden met als voordeel dat ze één aanspreekpunt hebben. Dit concept willen we breder gaan uitdragen in de markt. Hiervoor investeren we ook flink in onze expertises grafische vormgeving, design en concepting, want uiteindelijk begint daar het hele proces. Nieuwe klanten krijgen we veelal door mond-tot-mond reclame van onze klanten die onze kwaliteit, afspraken en meedenken, roemen. Het liefst zijn we vanaf het begin betrokken bij een project. Waarin we de klant ten aanzien materialen, prijzen en eventuele technische alternatieven zo goed mogelijk proberen te adviseren om gezamenlijk te komen tot een mooie oplossing. We leveren niets waar we niet achter kunnen staan.”


Nieuwe markten

Om snel te kunnen anticiperen op de ontwikkelingen in de markt, volgen de gebroeders Scholten de markt nauwlettend. “We zien dat signing steeds meer onderdeel wordt van gebouwbeheer zoals het interieur, onderhoud en renovatie. Daarnaast leveren we steeds meer producten en diensten aan de retail-, expo-, en eventbranche.” Een andere tak van het bedrijf zijn veiligheids- en markeringsproducten zoals stickers, folies, sjablonen geschikt voor extreme omstandigheden en nummering en belijning in parkeergarages e.d. Recent hebben een aantal medewerkers van Scholten sign een cursus façade techniek gevolgd. Scholten: “We zijn vanaf nu Specialist Façade Installer. Oftewel gecertificeerd ‘zelfklevende verf’ specialist voor Sikkens Dryfilm en Avery Façade Film.” Hij noemt het schilderen met folie. “Aluminium- en kunststof kozijnen die tot voor kort geschilderd werden, kunnen nu met folie beplakt worden. Het heeft een mooie uitwerking en de folie dekt in één laag, hoeft niet te drogen en is net zo strak als spuitwerk. Als gecertificeerd bedrijf mogen we tot 10 jaar garantie geven op dit product. Het is wel een ander marktsegment, maar heeft wel raakvlakken met sign en past perfect in onze visie als totaalleverancier.”


Toekomst

Over voldoende werk hoor je hem niet klagen. “We zijn financieel gezond, zijn breed georiënteerd, hebben een goed gevulde portfolio met een brede klantenkring waardoor we niet van één klant afhankelijk zijn. We profileren ons dan ook zeker niet als prijsvechter, maar op kwaliteit, service, vakkennis en het bieden van meerwaarde. Om onze service, dienstverlening en productie verder uit te breiden, komt er binnenkort een nieuwe faciliteit bij met kantoren en ontwerpstudio zodat je relaties die hier komen beter kunt informeren en begeleiden. Met de uitbreiding willen we ook een aantal nieuwe werknemers aantrekken. We zoeken een junior - en een senior signmaker en in de loop van volgend jaar een aanvullende grafisch vormgever. “Maar de spoeling is dun op de markt”, merkt Dirk. “Een goede signmaker heb je niet snel gevonden. Als straks alles op zijn plaats staat en de taken goed zijn verdeeld, hoop ik meer tijd te krijgen om klanten te bezoeken.”

A combination of design and production
to give your story shape and to bring across the message.